مراقبت از پا در بيماران ديابتي
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مراقبت از پا در بيماران ديابتي
نوشته شده در 18 مهر 1389
بازدید : 1862
نویسنده : TAKPAR

پاي شما منشاء بي نيازي شما از ديگران است. با پاهايتان كمي محبت آميزتر برخورد نمائيد و مطمئن شويد كه پزشكتان در هر ويزيت مهربانانه آن را بررسي مي نمايد.

درد پاي ديابتي

ديابت از 2 طريق به پا آسيب مي رساند:

1-     با كم خوني كه سبب مي شود اكسيژن و مواد غذايي به پاها نرسند و بنابراين زخم ها و بريدگيها و تاولها دير بهبود مي يابند.

2-     نروپاتي(بيماري عصب پا) كه سبب بي حسي در پاها مي شود.

 وقتي شما نتوانيد بريدگي ها و تاولها را حس كنيد پاي شما مستعد زخمها و عفونتهاي شديد مي شود و در اين هنگام عفونتها عميق تر مي شوند و به قطع اندام شما منجر مي شود. قطع اندام تحتاني در ديابتي ها 10 برابر شايعتر است.

-         نروپاتي

1-     پاها و بخصوص لابلاي انگشتان خود را هر روز بررسي كنيد. آسيب اعصاب پا ممكن است سبب شود تا مراحل پيشرفت زخم  را حس نكنيد.

2-    پاها را با آب ولرم - نه داغ- بشوييد . ابتدا گرمي آب را با دستها چك كنيد و بعد پاها را بشوييد. پاها را در آب گرم غوطه ور نسازيد چون زخمهاي ناشي از فرو بردن پاها در آب گرم ديرتر خوب ميشوند. پاها را بخصوص لابلاي انگشتان را به آرامي خشك كنيد.

3-   كفش تنگ و نامناسب سبب تاول و سپس زخم و عفونت مي شود كه به سختي بهبود مي يابد. كفش و جوراب مناسب تهيه كنيد. كمترين قرمزي و تحريك پا را مهم قلمداد كنيد.كفشها را قبل از خريد از نظر درزها و حاشيه ها نيز بررسي كنيد.

4-    سعي كنيد كفش راحتي همراه با جوراب بپوشيد . چرم و پلاستيك ميتواند پاي شما را تحريك كند و تاول ايجاد كند . جوراب ضخيم بپوشيد تا پاي شما و ميخچه ها را از زخم شدن حفظ نمايد. هر گاه احساس سوزن سوزن شدن ، بي حسي، كرختي يا هر علامت غير معمول در پاها كرديد با پزشكتان مشورت كنيد. حتي اگر اين احساس ناچيز باشد.

5-    پوست پا را نرم ولي خشك نگهداريد. پوست ترك خورده بيشتر مستعد عفونت است و اگر عفونت يابد ديرتر بهبود مي يابد. بنابراين از لوسيونهاي پوستي بطور روزانه استفاده كنيد. ناخن هاي پا را مرتب و انتهاي آنها را صاف كنيد تا از رشد درون گوشت آنها جلوگيري شود. از سنگ پا پس از دوش گرفتن براي برطرف كردن پينه ها و ميخچه ها به آرامي استفاده كنيد. به يك ورزش مانند شنا يا دوچرخه سواري كه فشارزيادي به پاها ايجاد نمي كند بپردازيد و بهتر است با پزشك خود نيز در اين مورد مشورت كنيد.

6-    در افرادي كه از درد پاي ناشي از ديابت يا ضعف عضلاني رنج مي برند ممكن است از پروتز مخصوص در كفش استفاده شود.

7-    بهترين روش كنترل درد پا كنترل قند خون است. با كنترل دقيقتر قند خون دردهاي عصبي كاهش مي يابند. استفاده از رژيم غذايي، ورزش و دارو در صورت نياز كمك كننده است.  

 منبع : EzineArticles.com

 




:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: مراقبت از پا در بيماران ديابتي ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: